ידידותי לאוזון אך מחמם את הפלנטה
הטעות הנפוצה ביותר הנוגעת לגז המזגנים היא הטענה שהם אינם מעודדים את חימום כדור הארץ מכיוון שהם ידידותיים לאוזון.
הגזים אכן ידידותיים לאוזון ושמירה עליו אכן חיונית לכדור הארץ:
פגיעה באוזון גורמת לקרני שמש מסוכנות רבות מהנדרש להיכנס לאטמוספרה ולחמם את כדור הארץ.
וכך גורמות לחימום יתר שמפר את מאזן האקלים העולמי.
אך עם זאת, הפגיעה באוזון אינה הגורם היחיד להתחממות כדור הארץ, וגורם נוסף הנמצא לצדו הוא גזי החממה.
גזי החממה מתאספים באטמוספרה ומונעים מן החום לצאת החוצה.
קרני שמש רבות פוגעות בכדור הארץ ומוקרנות שוב אל מחוץ לו, וכך נוצר וויסות של הטמפרטורה הכללית בעולם.
גזים מסוימים מונעים תהליך זה וכאשר הריכוז שלהם באטמוספרה הולך וגדל, כך נמנעת בריחת החום מן כדור הארץ ותהליך החימום מואץ.
דבר זה מכונה "אפקט החממה", מכיוון שהוא לוכד את החום בתוך האטמוספרה של כדור הארץ כפי שחממה לוכדת את החום בתוכה.
כאשר התברר בשנות השבעים שגזי הקירור אשר נעשה בהם שימוש במזגנים ומקררים – גזים סינתטיים המוכרים בשם המסחרי "פריאונים" – מזיקים לשכבת האוזון.
נעשה מאמץ להחליפם בגזים אחרים שיהיו ידידותיים לשכבת האוזון.
התהליך הושלם, אך למרבה הצער, המודעות לאפקט החממה הייתה עוד נמוכה בשנים אלה, והגזים החדשים שמשמשים עד היום לקירור היו גזי חממה.
גזי קירור HFC: כוונות טובות, תוצאה אירונית
הבחירה בגזים הנוכחיים שמשמשים לקירור במוצרים אלקטרוניים כמו מקררים ומזגנים נעשתה מתוך כוונות טובות – כדי להטיב עם הסביבה ולשמור על האוזון שלם ומועיל.
בשנות ה-80 נוצרו לחצים בינלאומיים על התעשייה הכימית לייצור גזי קירור חדשים אשר יהיו ידידותיים לאוזון וכך נוצרו גזי ה-HFC.
אמנם התפקוד שלהם לא היה יעיל כמו של קודמיהם, אך הם הצליחו לבצע את העבודה באופן מספיק טוב והתפשטו בעולם למען שמירה על שכבת האוזון.
למרבה הצער, חוסר המודעות גרם לבחירה בגזי חממה שהשפעתם ההרסנית נודעה ברבים רק כעשר שנים לאחר מכן.
אך גם כאשר נוצר המודעות, גזי ה-HFC סווגו כגזי חממה רק זמן רב לאחר מכן – ראשית המאבק לבלימת גזי החממה התמקד בצמצום פליטת הפחמן אשר נפלט מכלי רכב, תחנות כוח ומפעלים רבים נוספים.
עד היום הפחמן הוא הגז המזוהה ביותר עם אפקט החממה, ורק לאחרונה התחילה לעלות המודעות לגזים האחרים באופן משמעותי.
התוצאה האירונית שהתקבלה מגזי ה-HFC וקיימת עד היום היא חימום הולך וגובר של כדור הארץ.
ככל שאנו מנסים להילחם במידות החום ולהתקרר תחת משב הרוח הנעים של המזגן, כך אנו תורמים לעליית הטמפרטורות ודואגים לכך שהקיץ הבא יהיה חם יותר מן הנוכחי.
כך נוצר מעין מעגל, אשר מעלה באופן מתמיד את רמות הצריכה של גזי ה-HFC.
ועל פי הערכות נוכחיות יגיעו נזקי הגזים הללו לשיעור של 37% ביחס לנזקי הפחמן עד שנת 2050.
מה הפתרונות הקיימים כיום וכיצד יהיה ניתן לצמצם את הצריכה בעתיד?
המאמצים והלחצים הרבים שהוקדשו בשנות השבעים והשמונים להפחתת השימוש בגזים אשר פוגעים בשכבת האוזון, מופנים כיום לבלימת גזי החממה ככלל.
ניתן לראות ניצנים של ניסיונות לצמצום פליטת הפחמן בשלל תעשיות.
ויש רק לקוות שהיקף התהליכים יגבר ויתפשט גם לטיפול בגזי חממה נוספים.
ובהם ה-HFC. מדינות רבות בעולם, בהן ארה"ב, יפן ומדינות האיחוד האירופי, מחויבות כיום למאבק בגזי החממה ושואפות לצמצם את השימוש בגזי הקירור.
בישראל, מבקש המשרד להגנת הסביבה גם הוא להצטרף למאבק ולצמצם את השימוש בגזי ה-HFC.
כדי לעשות זאת, מפנים מבט לעבר גזים טבעיים ממשפחת גזי הבישול, שיכולים לשמש כגזי קירור ואף עשויים להיות זולים מגזי ה-HFC.
עם זאת, ישנן בעיות הגלומות בגזים אלה.
הראשונה היא שהגזים הללו דליקים, והשנייה היא שהם ידרשו החלפה מקיפה של כל מכשירי הקירור באלו התומכים בהם.
שמירה על הסביבה כמאבק קולקטיבי
כאשר נשאל ראשיד בין-סעיד אל-מקטום, המייסד של דובאי, על עתידה של האמירות, הוא השיב, "סבי רכב על גמל, אבי רכב על גמל, אני נוהג במרצדס, בני ינהג בלנד-רובר, בנו שלו ינהג על לנד-רובר, אבל בנו שלו ירכב על גמל".
התחזית העגומה הזו עשויה להתממש עבור כולם אם לא ייעשו מאמצים לשמור על איכות הסביבה, על האוזון ועל האטמוספרה גם יחד.
למרבה הצער, ישנם גופים שאינם מקבלים את המסקנות הנוגעות לנזקי הסביבה הנוצרים כתוצאה מגזי החממה ככלל ומגזי ה-HFC בפרט.
החל מאנשים פרטיים, גופים מסחריים ועד מדינות, רבים נמנעים מהצטרפות למאבק.
ומעדיפים להישאר באזור הנוחות הכולל שימוש בגזים המזיקים על אף הפגיעה הרחבה בכדור הארץ.
התגובה הראויה ביותר לכך, היא הגברת המאבק למען הסביבה אף יותר.
שיטה זו היא הנהוגה כיום במדינות המחויבות לבלימת הפליטה של גזי החממה, אשר מייעדות צמצום מקיף יותר בשימוש שלהם מזה הנדרש כתגובה לגופים שאינם תורמים את חלקם למאבק.
בעוד שמדינות עושות זאת כקולקטיב, כל אדם פרטי יכול לתרום את חלקו הצנוע באמצעות הפניית תשומת לב לפעולותיו היומיומיות.
מבחינת גזי הקירור וגזי ה-HFC, ניתן לבדוק את החלופות הקיימות בשוק ואת האפשרויות למעבר לאמצעי קירור חלופיים וידידותיים יותר לסביבה.
בנוסף לכך, יש משקל רב להגברת המודעות, כך אצל כל אדם פרטי, אך במיוחד אצל אנשי מקצוע שמשמשים כטכנאי מזגנים או טכנאים של כל מכשיר קירור אחר. באופן זה, הם יהיו מודעים לגזים החדשים אשר עתידים להצטרף לשוק ויוכלו להתכונן לקראתם, מבחינת ההכרה של דרכי הטיפול שלהם ושל המכשירים התומכים בהם.
מבט לעתיד
בעתיד, סיפור גזי החממה ייראו כאחד משני סוגי סיפורים:
או שיספרו על המאבק של האנושות לשיקום כדור הארץ ולבניית עתיד ורוד, או שיספרו על קריסת המפעלים האנושיים תחת בעיות הולכות וגוברות.
באמצעות הירתמות למאבק המשותף יהיה ניתן ליצור את האפשרות הראשונה,
בה נכונן לבסוף עולם טכנולוגי נוח, נעים ומאריך ימים.
כל שיש לעשות למען העתיד הזה הוא הגברת המודעות ובחירה בהחלטות הנכונות והידידותיות ביותר לסביבה.